Kini, satu lagi program akan di laksanakan di SKTPP2 iaitu Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti (SPSK). Ianya bertujuan untuk memantapkan lagi pengurusan serta pelaksanaan P&P di sekolah. Hal ini bagi menjamin kecemerlangan anak-anak didik SKTPP2 serta seluruh warga SKTPP2.
Berikut adalah beberapa info/maklumat untuk di kongsi bersama..
LATAR BELAKANG
SPSK adalah singkatan bagi Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti. Tumpuan utama dalam SPSK adalah pemantapan dari segi pengurusan dan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di sekolah seluruh negeri Selangor. SPSK didokumenkan berdasarkan kepada prosedur kualiti MS ISO9001:2008 dengan matlamat menyediakan semua sekolah di negeri Selangor ke arah sekolah bertaraf dunia.
OBJEKTIF
1. Melaksanakan 100 % pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Rancangan Pelajaran Tahunan kecuali berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan sekolah.
2. Memastikan pencapaian murid setiap sekolah di negeri Selangor mencapai 65 % lulus keseluruhan atau peningkatan 3% dari tahun sebelumnya dalam setiap mata pelajaran bagi peperiksaan pertengahan tahun, akhir tahun dan peperiksaan awam.
3. Memastikan 100 % murid sekolah di negeri Selangor mendapat perkhidmatan Bimbingan dalam Kemahiran Belajar, Pembangunan Diri Murid, Motivasi dan Kerjaya, melainkan berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan pihak sekolah
4. Melaksanakan Prosedur Pengurusan Kewangan tanpa teguran audit sekolah
MATLAMAT
1. Memantapkan kecemerlangan sekolah agar memperoleh Tawaran Baru ( Bai’ah ) setiap tahun.
2. Menyediakan sekolah ke arah Sekolah Kluster Kecenerlangan dan Sekolah Berprestasi Tinggi menjelang Tahun 2014.
3. Sifar sekolah yang berada di Band 5, 6 dan 7 menjelang 2014 di Selangor kecuali sekolah yang baru dibuka
4. Sifar sekolah di negeri Selangor mendapat Audit Berteguran menjelang tahun 2014
5. Memastikan semua sekolah di negeri Selangor mngamalkan Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti Berasaskan MS ISO 9000 menjelang Tahun 2015
PROSEDUR KUALITI ( PK ) SPSK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
PK01 : Pengurusan Panitia
PK02 : Pengurusan Jadual Waktu
PK03 : Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran
PK04 : Pengurusan Pencerapan
PK05 : Pengurusan Peperiksaan
PK06 : Pengurusan Semakan Hasil Kerja Murid
PK07 : Pengurusan Mesyuarat
PK08 : Pengurusan Bimbingan
PK09 : Pengurusan Pusat Sumber
PK10 : Pengurusan Perkembangan Staf
PK11 : Pengurusan Aduan Pelanggan
PK12 : Pengurusan Maklum Balas Pelanggan
PK13 : Pengurusan Kawalan Dokumen dan Rekod Kualiti
PK14 : Pengurusan Audit Dalam
PK15 : Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang Tidak Akur
PK16 : Tindakan Pembetulan, Pencegahan dan Penambahbaikan
PK17 : Pengurusan Perolehan
STATUS PELAKSANAAN
Jumlah sekolah yang telah melaksanakan SPSK adalah 76 buah sekolah ( 2010 & 2011 )
2010 : 41 buah sekolah berprestasi tinggi
2011 : 35 sekolah berprestasi sederhana
2012 : Semua sekolah di negeri Selangor melaksanakan SPSK
DEFINISI PENGURUSAN BERKUALITI
Pengurusan : Satu proses sosial yang melibatkan aktiviti seperti merancang, mengelola, melaksana ( memimpin ) dan mengawal pelaksanaan program-program atau tindakan bagi mencapai matlamatyang telah ditetapkan
Berkualiti : Perkhidmatan ( output ) memenuhi kehendakpelanggan dan stakeholder
CIRI-CIRI PENGURUSAN BERKUALITI
1. Penambahbaikan berterusan
2. Penekanan yang lebih kepada peranan pengurusan atasan
3. Mengambil kira keperluan undang-undang dan peraturan
4. Objektif yang boleh diukurpada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan
5. Memastikan keberkesanan latihan
6. Analisis data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti
7. Maklumat kepuasan atau ketidakpuasan pencapaian sebagai pengukuran pencapaian pelaksanaan objektif kualiti
KELEBIHAN PENGURUSAN BERKUALITI
1. Sistem Pengurusan Kualiti ISO memberi penekanan terhadap pencegahan dan bukan mengatasi masalah setelah perkara yang berkenaan berlaku
2. Kajian Semula yang berterusan ke atas proses – proses yang kritikal dan membuat tindakan pembetulan
3. Mewujudkan cara bekerja yang konsisten dan menepati ” prinsip betul pertama kali dan setiap kali ”
4. Pelaksanaan tugas berdasarkan kepada prosedur yang didokumentasikan, ……………. dan
5. Mementingkan penyimpanan rekod kualiti untuk membuktikan tindakan yang telah dilaksanakan
Sumber; Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pelajaran Selangor
Berikut adalah beberapa info/maklumat untuk di kongsi bersama..
LATAR BELAKANG
SPSK adalah singkatan bagi Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti. Tumpuan utama dalam SPSK adalah pemantapan dari segi pengurusan dan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di sekolah seluruh negeri Selangor. SPSK didokumenkan berdasarkan kepada prosedur kualiti MS ISO9001:2008 dengan matlamat menyediakan semua sekolah di negeri Selangor ke arah sekolah bertaraf dunia.
OBJEKTIF
1. Melaksanakan 100 % pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Rancangan Pelajaran Tahunan kecuali berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan sekolah.
2. Memastikan pencapaian murid setiap sekolah di negeri Selangor mencapai 65 % lulus keseluruhan atau peningkatan 3% dari tahun sebelumnya dalam setiap mata pelajaran bagi peperiksaan pertengahan tahun, akhir tahun dan peperiksaan awam.
3. Memastikan 100 % murid sekolah di negeri Selangor mendapat perkhidmatan Bimbingan dalam Kemahiran Belajar, Pembangunan Diri Murid, Motivasi dan Kerjaya, melainkan berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan pihak sekolah
4. Melaksanakan Prosedur Pengurusan Kewangan tanpa teguran audit sekolah
MATLAMAT
1. Memantapkan kecemerlangan sekolah agar memperoleh Tawaran Baru ( Bai’ah ) setiap tahun.
2. Menyediakan sekolah ke arah Sekolah Kluster Kecenerlangan dan Sekolah Berprestasi Tinggi menjelang Tahun 2014.
3. Sifar sekolah yang berada di Band 5, 6 dan 7 menjelang 2014 di Selangor kecuali sekolah yang baru dibuka
4. Sifar sekolah di negeri Selangor mendapat Audit Berteguran menjelang tahun 2014
5. Memastikan semua sekolah di negeri Selangor mngamalkan Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti Berasaskan MS ISO 9000 menjelang Tahun 2015
PROSEDUR KUALITI ( PK ) SPSK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
PK01 : Pengurusan Panitia
PK02 : Pengurusan Jadual Waktu
PK03 : Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran
PK04 : Pengurusan Pencerapan
PK05 : Pengurusan Peperiksaan
PK06 : Pengurusan Semakan Hasil Kerja Murid
PK07 : Pengurusan Mesyuarat
PK08 : Pengurusan Bimbingan
PK09 : Pengurusan Pusat Sumber
PK10 : Pengurusan Perkembangan Staf
PK11 : Pengurusan Aduan Pelanggan
PK12 : Pengurusan Maklum Balas Pelanggan
PK13 : Pengurusan Kawalan Dokumen dan Rekod Kualiti
PK14 : Pengurusan Audit Dalam
PK15 : Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang Tidak Akur
PK16 : Tindakan Pembetulan, Pencegahan dan Penambahbaikan
PK17 : Pengurusan Perolehan
STATUS PELAKSANAAN
Jumlah sekolah yang telah melaksanakan SPSK adalah 76 buah sekolah ( 2010 & 2011 )
2010 : 41 buah sekolah berprestasi tinggi
2011 : 35 sekolah berprestasi sederhana
2012 : Semua sekolah di negeri Selangor melaksanakan SPSK
DEFINISI PENGURUSAN BERKUALITI
Pengurusan : Satu proses sosial yang melibatkan aktiviti seperti merancang, mengelola, melaksana ( memimpin ) dan mengawal pelaksanaan program-program atau tindakan bagi mencapai matlamatyang telah ditetapkan
Berkualiti : Perkhidmatan ( output ) memenuhi kehendakpelanggan dan stakeholder
CIRI-CIRI PENGURUSAN BERKUALITI
1. Penambahbaikan berterusan
2. Penekanan yang lebih kepada peranan pengurusan atasan
3. Mengambil kira keperluan undang-undang dan peraturan
4. Objektif yang boleh diukurpada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan
5. Memastikan keberkesanan latihan
6. Analisis data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti
7. Maklumat kepuasan atau ketidakpuasan pencapaian sebagai pengukuran pencapaian pelaksanaan objektif kualiti
KELEBIHAN PENGURUSAN BERKUALITI
1. Sistem Pengurusan Kualiti ISO memberi penekanan terhadap pencegahan dan bukan mengatasi masalah setelah perkara yang berkenaan berlaku
2. Kajian Semula yang berterusan ke atas proses – proses yang kritikal dan membuat tindakan pembetulan
3. Mewujudkan cara bekerja yang konsisten dan menepati ” prinsip betul pertama kali dan setiap kali ”
4. Pelaksanaan tugas berdasarkan kepada prosedur yang didokumentasikan, ……………. dan
5. Mementingkan penyimpanan rekod kualiti untuk membuktikan tindakan yang telah dilaksanakan
Sumber; Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pelajaran Selangor
1 comment:
Untuk makluman Tuan Saya mengisi Borang Pertukaran Sekolah anak saya Pada 22 Desember 2014 lebih kurang pada pukul 9.00 pagi Di Pejabat Sekolah Kebangsaan Taman putra perdana Dua (2). Kaki Tangan yang bertugas mengatakan bahawa utk Menyiapkan Surat Pertukaran tersebut mengambil masa selama 3 hari.Selepas hari ke-4 26 Desember 2014 saya call pejabat sekolah utk bertanyakan berkenaan surat tersebut Tapi Masih belum siap lagi . Kakitangan sekolah mengatakan bahawa cikgu2 masih bercuti. Pada kali 3 saya call pada 29 Desember 2014 kakitangan sekolah Kebangsaan Taman Putra Perdana Dua (2) memberikan alasan yg sama tiada staff yg handle. Dan pada 6 Januari baru-baru ini, saya call bertanyakan Surat Pertukaran tersebut. .Tapi malangnya alasan yg sama juga, Guru besar tiada,dan byk mesyuarat . Tiada siapa tandatangan.
Saya terus call PPD Shah Alam, bertanya hal tersebut.. Staff sana mengatakan sepatutnya 2 hari boleh siap. Apa yang menyebabkan pengurusan Sekolah tersebut terlalu lambat utk menyiapkan surat yang hanya copy n paste sahaja.
Persoalan saya, adakah setiap pengurusan hanya diserahkan semua pada Guru Besar untuk di tanda tangan?
Adakah setiap Surat Di lakukan oleh cikgu2 disekolah.. ?
Apakah fungsi Pengurusan yang ada di sekolah,Jika setiap kerja dilakukan semuanya lambat? Dan sehinnga kini saya tidak menerima apa2 panggilan atau surat pertukaran tersebut dari pihak sekolah kebangsaan taman putra perdana dua (2).
Tuan,Pada saya tiada apa2 masalah..tapi bagaimana dengan anak saya, ? Jika dia masuk lewat ke sekolah pada minggu hadapan.
Saya berharap Tuan dapat menyiasat tentang kelewatan yg telah dilakukan oleh pihak pengurusan sekolah kebangsaan taman putra perdana 2 ini.
cc: Kementerian Pendidikan Malaysia
cc: YB Muhyyidin Yassin
cc: YB Najib Razak
cc:Aduan Rakyak
Post a Comment