JALAN PP6, TAMAN PUTRA PERDANA, 47130 PUCHONG, SELANGOR

SAMBUTAN NUZUL AL-QURAN TAHUN 2016 (SESI PAGI)

SAMBUTAN NUZUL AL QURAN


SK Taman Putra Perdana 2 (SKTPP 2) telah mengadakan Sambutan Nuzul Al Quran peringkat sekolah pada 24 Jun 2016 bersamaan 19 Ramadhan 1437 H bermula jam 7.20 pagi sehingga 9.40 pagi. Majlis ini adalah anjuran bersama Panitia Pendidikan Islam dengan Panitia Bahasa Arab SKTPP 2.

Tentatif program yang dijalankan adalah seperti berikut :

Masa
Atur Cara
7.20 – 7.40 pagi
·         Murid berkumpul di dewan terbuka

·         Bacaan Surah Yasin
740 – 8.00 pagi
·         Alunan zikir dan selawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW
8.00 – 9.30 pagi
·         Ceramah Sambutan Nuzul Al Quran

9.30 pagi
·         Penyampaian cenderamata dan majlis bersurai

Bacaan Yasin yang dijalan pada pagi Jumaat yang barakah ini dipengerusikan oleh Ustaz Ramdani Suhud dan diimarahkan oleh para guru dan semua murid beragama Islam. Setelah selesai bacaan Yassin, guru-guru dan murid-murid mengalunkan zikir dan selawat yang diketuai oleh Ustaz Razis Shainisi. Murid-murid begitu bersemangat dan memberi komitmen baik walaupun mereka berpuasa. Alunan zikir dan selawat ini telah menaikkan semangat mereka untuk mendengar ceramah selepas itu.

Seterusnya, Puan Pengerusi Majlis iaitu Ustazah Murnei memberikan kata alauan dan menjemput Tuan Penceramah, Tn. Haji Kamarudin bin Hj. Mohamed untuk meneruskan slot beliau. Ceramah yang disampaikan berkisar peristiwa yang berlaku pada 17 Ramadhan sebelum hijrah dan 17 Ramadhan selepas hijrah. Skop ceramah yang berfokus membolehkan murid-murid menguasai isi ceramah dengan baik yang juga di bantu dengan slide power point yang menarik.

Penceramah juga menggunakan teknik dua hala dalam komunikasi dengan murid-murid untuk menimbulkan rasa minat dan sekaligus menarik perhatian murid. Ceramah daripada beliau selesai pada jam 9.40 pagi.

Kemudian, Puan Penolong Kanan Pentadbiran, puan Norlela Binti Hashim menyerahkan cenderamata kepada Tuan Penceramah sebagai tanda ingatan ikhlas daripada pihak sekolah. Dengan itu berakhirlah Majlis Sambuatan Nuzul Quran peringkat sekolah bagi Tahun 2016 bersamaan 1437H.


Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini. Semoga program seumpama ini akan dijalankan lagi pada masa akan datang In Sha Allah.


SISIPAN GAMBAR SEPANJANG MAJLIS BERLANGSUNG

Penyampaian Cenderahati daripada pihak sekolah kepada Penceramah jemputan

Pengerusi Majlis

Sesi ceramah







Share:

No comments:

PENGUMUMAN

SELAMAT DATANG BUAT WARGA SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN PUTRA PERDANA 2 *******BLOG INI MENGEMAS KINI SEBARANG MAKLUMAT TERBAHARU BERKAITAN SKTPP2

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Powered by Blogger.

HUBUNGI KAMI

Jalan PP6, Taman Putra Perdana
47130 Puchong, Selangor

Telefon :
03-83184011
Faks :
03-83184014
Emel :
bba9228@moe.edu.my

Followers

Blog Archive

Recent Posts